1.Sekiranya ada murid berpindah masuk atau berpindah keluar dari sekolah. Sila emailkan (afanditaib@yahoo.com) atau fakskan (05-255 0015) maklumat murid tersebut ke Sektor Pengurusan Penilaian Dan Peperiksaan, Jabatan Pelajaran Perak.
Nyatakan:-
Nama dan nombor My Kid murid tersebut
Sekolah asal dan sekolah baru (alamat lengkap)
Negeri asal dan negeri baru
Tarikh perpindahan.
2.Sila pastikan Skor / Prestasi murid Tahun 1 2011 dimasukkan dalam Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) sebelum operasi Naik Darjah ke Tahun 2 2012.
3.Sebarang pertanyaan sila emailkan ke afanditaib@yahoo.com atau telefon di nombor
05-501 5173 / 05-501 5171 / 05-501 5168 atau Pegawai PBS di PPD masing-masing.
b.LANGKAH MENGOPERASIKAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS) 2012
1.Tubuh Jawatankuasa PBS dan masukkan dalam buku organisasi.
2.Adakan mesyuarat bagi menetapkan dasar dan hala tuju PBS sekolah.
3.Sediakan Minit Mesyuarat JK PBS (Punca Kuasa/ Dasar PBS).
4.Sediakan keperluan untuk mengoperasikan PBS (Fail, Dokumen, dll).
5.Buat surat siaran kepada ibu bapa murid untuk maklumkan tentang pelaksanaan PBS.
6.Sediakan Jadual Pentaksiran (Guru Mata Pelajaran).
7.Laksanakan aktiviti pentaksiran, berikan skor dan keyin dalam SPPBS (Guru Mata Pelajaran).
8.Sediakan jadual pementoran, penyelarasan dan pemantauan dan laksanakannya.
9.Pantau pelaksanaan PBS, pastikan Jadual Pengoperasian dipatuhi:
SUP daftar Guru Mata Pelajaran dan Murid Tahun 1 2012 dalam SPPBS
SUP Lakukan operasi Naik Darjah (Tahun 1 2011 ke Tahun 2 2012) dan daftar Guru Mata Pelajaran Tahun 2 dalam SPPBS
Pastikan pentaksiran dilakukan bermula pada bulan Januari 2012
Pastikan Guru Mata Pelajaran masukkan prestasi ke dalam SPPBS selepas pentaksiran (secara berkala dari semasa ke semasa)
10.Cetak dan serah pelaporan prestasi kepada murid – ibu bapa (formatif (ikut keperluan) dan
sumatif (akhir penggal)
11.Melakukan kajian suku tahun pertama, kedua dan post mortem serta buat laporan
pemantauan Rumusan Taklimat KSSR dan PBS JPN Perak 2011
afanditaib@yahoo.com
.
KEPERLUAN UNTUK MELAKSANAKAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS)
1.Fail (Ring File Kulit Keras):
Fail Perkembangan Murid (1 Murid 1 Fail)
Fail Showcase
Fail Pengurusan (Induk)
2.Tempat Menyimpan Evidens:
Rak atau Almari untuk melatak Fail
Ruang atau Bilik meletak Rak/ Almari Fail dan evidens lain
3.Dokumen Untuk Melaksanakan PBS:
Surat Pekeliling dan Surat Arahan pelaksanaan PBS
Dokumen Standard Prestasi (LPM)
Dokumen Standard Kurikulum (BPK)
Instrumen Pentaksiran (Guru/ JU)
Buku Pengurusan dan Pengendalian PBS (LPM)
Manual Pengguna SPPBS (LPM)
4.Kemudahan Pengisian & Pelaporan Prestasi:
Komputer/ Laptop dan Pencetak
Capaian / akses Internet yang baik
d.JADUAL PENGOPERASIAN PBS
BIL | PERKARA | TEMPOH | TINDAKAN |
1 | Mesyuarat Jawatankuasa PBS | Januari, April, Ogos dan Disember | Pentadbir, SUP & AJK yang dilantik |
2 | Pendaftaran Murid dalam SPPBS | Januari – Februari | SUP & Guru MP |
3 | Tempoh pelaksanaan PBS (aktiviti pentaksiran dan pemberian skor) | Sepanjang sesi persekolahan | Guru MP |
4 | Aktiviti Penjaminan Kualiti: Pementoran, Pemantauan, Penyelarasan | Sepanjang tahun | Pentadbir, Ketua Panitia, JUP, & Guru Cemerlang |
5 | Pengumpulan prestasi / skor murid dalam SPPBS | Sepanjang tahun | Guru MP & SUP |
6 | Pelaporan prestasi murid | Mengikut keperluan | Guru MP & SUP |